Sociale Verzekeringsbank (SVB)

AOW

AOW staat voor Algemene Ouderdomswet. In Nederland bent u momenteel AOW-gerechtigd als u 66 jaar en vier maanden oud bent. Langzamerhand loopt dit op tot 67 jaar.

Tegen de tijd dat u AOW moet gaan krijgen, krijgt u een brief vanuit de SVB met daarbij formulieren om in te vullen en te controleren. Normaal gesproken is dit een half jaar voordat u er recht op hebt. Wacht u niet te lang met het insturen van deze formulieren!
Controleert u daarbij uw woon- en arbeidsgeschiedenis, want het kan zijn dat er jaren ontbreken in de opbouw, waardoor u minder recht hebt op een AOW-uitkering. Dit komt voor als u pas op latere leeftijd naar Nederland bent gekomen of tussendoor in het buitenland hebt gewoond of gewerkt. Ook als u dakloos bent geweest kan er een periode tussenuit vallen. Ook gebeurt dat als u ‘schuldig nalatig’ bent geweest in het afdragen van premies sociale verzekeringen in het verleden.

Hebt u alles goed gecontroleerd en ingevuld, dan is het wachten op de toekenning van de AOW.

Wilt u meer weten? Op de website van de SVB https:\\www.svb.nl kunt u uitrekenen wanneer u AOW krijgt.

Komt u er niet uit? Het MiM kan u hierbij helpen.